
Komunikacija kot ključno orodje za spreminjanje navad
Nela Halilović (IPoP) nas je z odgovarjanjem na vprašanje Zakaj potujemo, kot potujemo? uvedla v dogodek. Poudarila je, da je izbira avtomobila za vsakdanje poti trdovratna navada kot vsaka druga in da je za njeno spreminjanje potreben čas. Velikokrat se nove navade najlažje ustvarijo od drugih spremembah v življenju, kot so nova služba, otroci, študij, ali ob začetku septembra, ko se življenje vrača v ustaljen ritem. V svojem prispevku je poudarila, da spremembe v prostoru ali prometnih ureditvah vedno izzovejo čustven odziv ljudi. Zato je ključnega pomena ustrezno komuniciranje, ki se mora začeti pravočasno, ne takrat, ko se je prometni režim že spremenil. In komuniciranje mora teči ves čas. Treba je biti pripravljen na neodobravanje in nasprotovanje ljudi in to sprejeti kot nekaj normalnega ter poskušati mirno komunicirati, kaj bodo spremembe pozitivnega prinesle, npr. varno šolsko pot za lokalne otroke.
Nadaljevala je s predstavitvijo dveh kampanj, ki jih je vodila v preteklih letih v okviru projekta LIFE Care4Climate.
Občina Medvode je uvedla začasno prometno ureditev v okolici osnovne šole, s čimer so želeli zmanjšati gnečo in nevarne manevre avtomobilov pred šolo in šolarjem omogočiti varen in aktiven prihod v šolo. Na območju so uvedli enosmerni promet, zmanjšali dovoljeno hitrost na 30 km/h in uredili točke Poljubi in odpelji za odlaganje šolarjev. IPoP je k sodelovanju povabil tudi ulično gledališče Ane Monro, ki je v vlogi policistke Milice na humoren način poskrbela za boljše sprejemanje sprememb in razbremenila čustvene odzive udeležencev v prometu. Pred in po uvedbi ukrepov so pridobivali tudi podatke o prihodih v šolo in varnosti na območju. Kar 73 % staršem je bila začasna ureditev všeč in so jo ocenili kot varnejšo, zmanjšala se je tudi povprečna hitrost avtomobilov na območju. Občina se je tako odločila začasno ureditev ohraniti do rekonstrukcije ceste, ki je predvidena v naslednjih letih in katera bo vzela v ozir ukrepe umirjanja prometa.
V Trbovljah so se odločili na širšem območju naselja, kjer je velika zgostitev prebivalcev in se nahaja šolska pot, uvesti cono 30. Gre za največje območje s tovrstno omejitvijo v Sloveniji. Za boljše razumevanje razlogov za uvajanje ukrepov in ublažitev odzivov so skupaj z IPoP in komunikatorji zasnovali komunikacijsko kampanjo. Meritve hitrosti, ki so jih izvedli pred začetkom akcije, so pokazale, da kar 80 % voznikov omejitve ni upoštevalo. Komunikacijska kampanja je tako slonela na zbranih podatkih, ki so bili prevedeni v razumljiva sporočila – na primer, ljudje bolje razumejo, kaj pomeni zmanjšanje hitrosti za 6 km/h, če jim to predstavimo z zmanjšanjem sile morebitnega trka. Takšne razlage spodbujajo zaupanje v ukrepe. Meritve prometa in hitrosti po izvedbi komunikacijske kampanje so pokazale, da so se hitrosti na območju znižale in da je del prometa »izginil« z območja.

Urbani sprehod – Maribor peš: mesto za ljudi, ne avtomobile
V popoldanskem delu je sledil urbani sprehod z naslovom Maribor peš: mesto za ljudi, ne avtomobile. Urbani sprehod je prikazal, kako Mestna občina Maribor s prenovami, začasnimi ureditvami in premišljenimi prometnimi spremembami postopoma preoblikuje mestno središče v prostor, ki daje prednost ljudem pred vozili.
Na Glavnem trgu in začetku Koroške ceste, kjer je do leta 2019 še potekal tranzitni promet, so po testiranju in sodelovanjem z lokalnimi nevladnimi organizacijami izvedli celostno prenovo. Danes je ta del mesta živahen javni prostor, ki se še naprej prilagaja potrebam meščank in meščanov; pred kratkim so čez trg in vzdolž Koroške ceste vzpostavili linijo mestnega potniškega prometa, ki deluje izključno z manjšimi električnimi avtobusi. Občina je hkrati prenovila povezovalne prehode med ulicami, poskrbela za boljšo osvetlitev in s subvencijami spodbudila obnovo fasad in streh.
Vojašniški trg je del večje prenove območja Minoritov in Sodnega stolpa. Z urejanjem prej dolga leta degradiranega okolje je pridobil funkcijo mestnega trga z izrazito zgodovinsko in kulturno vrednostjo ter večjo uporabnostjo za dogodke in vsakdanjo rabo.
Sprehod se je nadaljeval po prenovljenem Lentu, kjer je bilo urejeno celotno obrežje od Studenške brvi do Vodnega stolpa. Nova prometna ureditev daje prednost pešcem in kolesarjem, v vzhodu v celoti zaprta za avtomobile, na zahodnem delu pa kot skupni prometni prostor. Pomembna pridobitev pa je tudi nova brv čez Dravo, ki okrepi povezave med levim in desnim bregom, kjer se v več fazah ureja tudi Dravska kolesarska pot. Lent z dodatnimi ozelenitvami in ureditvijo t. i. promenade danes kaže jasen premik k bolj dostopnemu in prijetnemu bivanju ob reki.

Zaključna sporočila
Dogodek je pokazal, da so slovenske občine že globoko v procesih preobrazbe svojih prostorov. Pojavlja se vse več razumevanja za pomen zmanjševanja avtomobilskega prometa in povečevanja kakovosti javnega prostora. A procesi niso samoumevni – zahtevajo jasno vizijo, trdne strokovne temelje, premišljeno komuniciranje, ki temelji na podatkih, in pripravljenost na učenje iz lastnih in tujih izkušenj.
Dogodek je bil tudi dokaz, da dobre prakse že obstajajo – le prepoznati, prilagoditi in pogumno uresničevati jih je treba.
Predstavitve
- Nela Halilović, IPoP – Inštitut za politike prostora – Kako spremeniti potovalne navade? Primeri ukrepov trajnostne mobilnosti v Trbovljah in Medvodah
- Alenka Korenjak, Prostorož – Udobne ulice
- Irena Nagernik, Občina Črna na Koroškem in Alenka Korenjak, Prostorož – Potenciali ureditve prometa in krajevnega središča Žerjava
- Marbara Mikuš Marzidovšek in Aleš Klinc, Mestna občina Maribor – Preureditev Lenta za izboljšanje kakovosti bivanja v mestu


